|
2008-10-11 10:41:39, szombat
|
|
|
Monitornemzedék
Az Y generáció döntheti el a Fidesz és az MSZP harcát
Dévényi István, itthon@hetivalasz.hu
8. évfolyam 41. szám, 2008.10.09
A világhálót mindennapos szükségletnek tekintik, lételemük a korszerű technológia. Önállóak és szabadságszeretők. Ők a millenniumiak. Másként az ezredfordulós, népszerűbben az Y nemzedék.
Bekapcsolják a számítógépet, ezzel indul a reggel. Még pizsamában megnézik, mi a helyzet valamelyik kapcsolati hálón, hányan szóltak hozzá az előző napi blogbejegyzéshez, milyen idő várható délután, mi lesz este a tévében, mit adnak a mozik, egyáltalán érdemes-e kimozdulni a monitor elől. A hálózatból napközben is csak ideiglenesen távoznak, és ha már végképp nincs a közelben terminál, netkávézó vagy WIFI-képes haveri laptop, a mobiltelefonnal lépnek föl a netre.
A szociológus azt mondja: azért lettek ilyenek, mert a szüleik nem azt mondták nekik, hogy menjenek ki az udvarra játszani, inkább a kezükbe nyomták a legújabb számítógépes játékot. Azt viszont sokszor hallhatták odahaza, hogy legyenek önmaguk, és valósítsák meg az álmaikat. Néhány éve még kockafejű informatikusnak nevezték volna őket, csakhogy szokásaik mára általánosan elfogadott viselkedésmintává lettek, a szakemberek egy egész nemzedék, a 16-28 év közöttiek leírására is alkalmasnak tartják. Ez az úgynevezett Y generáció az október 14-15-én, Tihanyban megrendezendő Internet Hungary konferencia egyik fő témája. "Másfél millió fiatalról beszélünk" - emeli ki Csermely Ákos házigazda, hozzátéve: arról sem szabad megfeledkezni, hogy az Y nemzedék legifjabb tagjai 2010-ben első választóként járulnak majd az urnákhoz. "Márpedig ezeket a srácokat kizárólag a világhálón keresztül lehet elérni, az egyéb platformokat nem használják vagy nem is ismerik."
Abban senki sem kételkedik, hogy a nyolcvanas években születettek digitális fogyasztói szokásai szinte valamennyi piacot átalakítják, ám az ma még nem tudható, hogy a magyarországi politikai kommunikációra is forradalmi hatást gyakorolnak-e majd. Ez attól függ, hogy hányan hajlandóak élni a választójogukkal. Csermely Ákos szerint azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Magyarországon 2010-ben már közel ötmillió netpolgár csatlakozik majd a világhálóra, illetve hogy ez a szám sokak szerint már most meghaladja a 3,5 milliót. S ami ennél is sokatmondóbb, hogy a 15-17 évesek között jelenleg 93 százalékos az internetellátottság.
"2010-re megkerülhetetlen - ez az idei Internet Hungary mottója, s ez korántsem véletlen - magyarázza Csermely. - Az online felhasználók létszáma elérte a kritikus határt, és mivel a világhálót böngészők a legaktívabb társadalmi csoportba sorolhatók, már senki sem teheti meg, hogy ne számoljon velük."
És hogy milyen ez a kritikus tömeg? Az aktív internetezők szívesen tájékozódnak több forrásból, gyakran olyan helyekről is, amelyek a digitális szakadék túlsó felén létező honfitársaik számára ismeretlenek. Többségük szívesen olvas blogokat, webnaplót vezet. Ebben a műfajban egyébként Magyarország európai sereghajtó, mivel - a UniversalMcCann amerikai médiaügynökség felmérése szerint - idehaza az online felhasználók csupán nyolc százaléka publikál a blogoszférában. Ugyanakkor ez a létszám is lényegesen nagyobb (körülbelül 300 ezer fő), mint ahányan mondjuk nem bulvár napilapokat vásárolnak.
Az Y nemzedékhez tartozók döntéshozatal előtt az interneten tájékozódnak, elfogadva a közösség által írt ítéleteket; ez vonatkozhat a megvásárolni kívánt termékre, de a közélet szereplőire is. S bár képesek egyszerre több képernyőt és csatornát figyelni, a netezésre szánt időt leginkább a televíziózástól veszik el. Az Index és a Forsense közös felmérése szerint is a netpolgárok napi negyven-ötven perccel kevesebbet töltenek a televízió előtt, mint internetfüggetlen társaik. Figyelemre méltó, hogy a netezők szerint az internet a leghitelesebb, a nem internetezők szerint pedig a legkevésbé hiteles hírforrás. A médiafogyasztással töltött idő azt is mutatja, hogy a netezők hosszasabban foglalkoznak az őket érdeklő eseményekkel: nem elégszenek meg egyetlen közléssel, hanem több helyet is fölkeresve járnak utána az információknak.
A társadalmi különbség nem csak a közélettel és politikával kapcsolatos témákban érhető tetten. Míg a világhálót idegenkedve szemlélők félnek az online vásárlástól, addig a fiataloknak nem okoz gondot, hogy akár valamilyen mobilinternet eszközön keresztül költsék el a pénzüket. A Gemius Hungary Kft. adataiból az is kiderül, hogy hazánkban az internetezők 51 százaléka általában szeret vásárolni, 91 százalékuk pedig tisztában van az online vásárlás lehetőségével, s ha teheti, virtuálisan választ fogyasztási cikkeket. Magyarországon a legnépszerűbb termékek a könyvek, a második és harmadik helyen a CD-k és a filmek szerepelnek, de egyre többen vesznek online mozi- vagy színházjegyet is.
Árnyalja a fiatalokat központba állító helyzetértékelést, hogy az üzleti és politikai online stratégáknak nem csupán a friss belépőkkel kell számolniuk. "Most lépnek nyugdíjaskorba azok, akik munkahelyükön hozzászoktak a világháló rutinszerű használatához. Rájuk már nem alkalmazható a világtól önszántából vagy kényszerből elszigetelődő idős ember imázsa" - szögezi le Csermely Ákos. Szerinte a digitálisan aktív nyugdíjasok szokásai hasonlítanak az Y generációéhoz, tehát mind a kereskedelemnek, mind a közélet szereplőinek egyre öntudatosabb "fogyasztókkal" kell kalkulálniuk. És ez még csak a kezdet.
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: blogbejegyzéshez, megkerülhetetlen, választójogukkal, informatikusnak, kereskedelemnek, televíziózástól, universalmccann, monitornemzedék, mobiltelefonnal, nyugdíjaskorba, blogoszférában, magyarországon, kommunikációra, médiaügynökség, információknak, használatához, lehetőségével, ezredfordulós, leghitelesebb, magyarországi, millenniumiak, döntéshozatal, színházjegyet, elszigetelődő, legnépszerűbb, generációéhoz, mobilinternet, megfeledkezni, fogyasztókkal, megrendezendő, munkahelyükön, szükségletnek, számítógépes, öntudatosabb, internetezők, tájékozódnak, világhálót mindennapos, korszerű technológia, helyzet valamelyik, előző napi, monitor elől, hálózatból napközben, közelben terminál, mobiltelefonnal lépnek, udvarra játszani, kezükbe nyomták, legújabb számítógépes, egész nemzedék, október 14-15-én, srácokat kizárólag, világhálón keresztül, egyéb platformokat, Dévényi István, Internet Hungary, Csermely Ákos, Gemius Hungary Kft,
|
|
|
|
világhálót mindennapos, korszerű technológia, helyzet valamelyik, előző napi, monitor elől, hálózatból napközben, közelben terminál, mobiltelefonnal lépnek, udvarra játszani, kezükbe nyomták, legújabb számítógépes, egész nemzedék, október 14-15-én, srácokat kizárólag, világhálón keresztül, egyéb platformokat, nyolcvanas években, magyarországi politikai, szám sokak, 15-17 évesek, idei Internet, online felhasználók, kritikus határt, világhálót böngészők, legaktívabb társadalmi, kritikus tömeg, aktív internetezők, digitális szakadék, műfajban egyébként, interneten tájékozódnak, közösség által, megvásárolni kívánt, közélet szereplőire, netezésre szánt, televíziózástól veszik, netpolgárok napi, televízió előtt, netezők szerint, legkevésbé hiteles, netezők hosszasabban, őket érdeklő, társadalmi különbség, világhálót idegenkedve, online vásárlástól, online vásárlás, legnépszerűbb termékek, filmek szerepelnek, fiatalokat központba, friss belépőkkel, világháló rutinszerű, világtól önszántából, digitálisan aktív, közélet szereplőinek, blogbejegyzéshez, megkerülhetetlen, választójogukkal, informatikusnak, kereskedelemnek, televíziózástól, universalmccann, monitornemzedék, mobiltelefonnal, nyugdíjaskorba, blogoszférában, magyarországon, kommunikációra, médiaügynökség, információknak, használatához, lehetőségével, ezredfordulós, leghitelesebb, magyarországi, millenniumiak, döntéshozatal, színházjegyet, elszigetelődő, legnépszerűbb, generációéhoz, mobilinternet, megfeledkezni, fogyasztókkal, megrendezendő, munkahelyükön, szükségletnek, számítógépes, öntudatosabb, internetezők, tájékozódnak, felhasználók, ideiglenesen, hosszasabban, kalkulálniuk, megvásárolni, alkalmazható, sokatmondóbb, hasonlítanak, bekapcsolják, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 4582
- e Hét: 18812
- e Hónap: 29923
- e Év: 183419
|
|
|